Menu

Vanuit artificiële stadse praktijken ontwikkelt Jija een verlangen naar intuïtie, dierlijkheid en buitenleven.

Jija Sohn

De Japans-Koreaanse Jija Sohn (1982, JP) studeerde toegepaste taalkunde in de VS, waarna ze besloot het roer om te gooien en zich toe te leggen op performance art. In 2015 studeerde ze af aan de School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling (SNDO) in Amsterdam en werd als eerste choreograaf geselecteerd voor het Moving Forward residentie-traject. Tijdens dit traject ontwikkelde ze de voorstelling Geisha’s miracle (2016). Het stuk is een doordacht gelaagde verkenning van vrouwelijkheid, een spel met traditie dat de moderne tijd vol overgave omarmt.

Haar volgende project Kyabajo (maart 2018) werd een solo, waarin ze haar eigen verleden als ‘Japanse gezelschapsdame’ op de weegschaal legt van machtsverhoudingen en frustraties. Jija maakte Kyabajo bij Dansmakers Amsterdam met een bijdrage en betrokkenheid vanuit PLAN.

Mede door het Performing Gendertraject – een Europees project rondom dans, gender en activisme – dat ze vanaf zomer 2017 op uitnodiging van Theaterfestival Boulevard en DansBrabant volgde – ,  is ze de maatschappijkritische noten in haar werk beter gaan herkennen. Dat leidde ook tot waakzaamheid. Zo ontdekte ze bij zichzelf de neiging om het werken vanuit thema’s en verwachtingen zo aan te pakken dat ze haar in een mentaal en psychologisch keurslijf dwingen. Haar grootste streven echter  is om tot een puur fysiek gestuurde praktijk te komen waarin ze zich niet laat verleiden door de behoefte aan ‘snelle betekenisgeving en halve inzichten’.

De komende jaren rekt Jija in Lands of Concerts, een serie labs en residenties, het idee van performativiteit en performatieve ruimte op.

PLAN over Jija Sohn

“Als maker durft Jija te zoeken, te twijfelen, te worstelen, van koers te veranderen om uiteindelijk vierkant achter haar keuzes te staan. Vanuit artificiële stadse praktijken ontwikkelt ze een verlangen naar intuïtie, dierlijkheid en buitenleven. Vanuit de enorme concentratie waarmee kunstwerken tot stand komen, propageert ze de noodzaak om de oorsprong van creativiteit te zoeken en te delen met wie daar maar voor te porren is.”

Heleen Volman, artistiek leider DansBrabant

Reacties op het werk van Jija Sohn

‘De Kyabajo trekt haar veel te grote T-shirt uit. Ze is naakt. Van top tot teen naakt. Ze is niet breekbaar. Nog steeds niet. Ze breekt uit haar rol als lieve, kinderlijke en fragiele jonge vrouw. Ze wordt een lichaam. Een lijf. Een dier. Een beest. Ze slaat op haar buik. Haar buik kleurt rood van het harde slaan. Ze blijft slaan. Ze blijft slaan. Ze blijft staan.’

Essay van Saskia de Haas na het zien van de voorstelling Kyabajo van Jija Sohn op Theaterfestival Boulevard 2018. Saskia de Haas was eerder 1 van de deelnemers van Schrijfcursus Dans & Durf, een project voor creatieve schrijvers die nieuwe woorden durven zoeken voor dans, door Domein voor Kunstkritiek & DansBrabant (sept. 2017 – jan. 2018).

Agenda

Toon alles Nu 20202019201820172016201520142013 PLAN