Menu

"Hoe kan het lichaam ervaren worden?"

Anthony van Gog

Anthony van Gog (Antwerpen, 1996) studeerde in 2019 af aan de performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij ontwikkelt sindsdien een transdisciplinaire performancepraktijk op het grensvlak van het theatrale en het museale. Om zijn artistieke werk te voeden met meer theorie volgt hij momenteel een master in filosofie aan de Universiteit van Antwerpen.

In 2021 maakte Anthony als duo met Maarten Heijnens een eerste professionele voorstelling, Heartscore, waarin de lichamen van het tweetal, gedirigeerd door het ritme van elkaars hartslag, meer en meer met elkaar verweven raakten. Het was, net als hun eerdere samenwerking Breathing Piece, een ‘fysieke partituur’, een onderzoek naar het lichaam als instrument. Heartscore was een coproductie met Makershuis Tilburg, Veem House for Performance, Playground (STUK & M), Technology Driven Art (Lectoraat) en Via Zuid. Uiteindelijk vervolgde Anthony zijn makerschap alleen en zette in 2022 zijn eerste stappen in zijn onderzoek naar het zelfloze lichaam.

De komende PLAN-jaren richt Anthony zich op het zelfloze lichaam, op het idee dat wij mensen in wezen geen ‘vaste kern’ hebben, maar dat identiteit een spiegelspel is dat niet gestopt gespeeld moet worden. Anthony: “Ik zie het lichaam niet als ‘wie’, maar als ‘hoe’. Hoe komt het lichaam op ons over? Hoe verschijnt het lichaam aan ons? En hoe kunnen we dit lichaam zo manipuleren dat het voorbij zichzelf lijkt te reiken? De vraag voor mij luidt: hoe kan het lichaam ervaren worden?”

Naast zijn onderzoek naar het zelfloze lichaam maakt Anthony onder het mentorschap van DansBrabant en in samenwerking met residentiepartner en coproducent Veem House for Performance nieuw werk dat zich toespitst op basgeluid. Ook hierin staat het lichamelijke centraal: hoe beïnvloeden of sturen de basgeluiden zowel de ruimtelijke atmosfeer als de lichamelijke gewaarwording?
In dit kader maakte Anthony eind 2023 crowdkill. Omringd door vier mega subwoofers zoekt performer Evangelos Biskas de grenzen van zijn lichaam op. De intense bas bouwt samen met een soundscape van instrumentale melodieën, omgevingsgeluiden en live-lichaamsgeluiden een ruimte waarin niets meer zeker is.

In 2024 intensiveert hij zijn onderzoek met onder meer een residentie bij het Europees Keramisch Werk Centrum.

In 2025 komt Anthony van Gog met The quiet, een kwartet op het grensvlak van dans, geluid en lichtontwerp. Vier performers liggen op een podium op ooghoogte. Publiek rondom. Onder ieder lichaam een microfoon die het contactgeluid versterkt, individuele zendmicrofoons vangen hun adem en stemgeluid. De bewegingen vertrekken vanuit extreme spierspanning.
Hebben de lichamen last van koorts of zijn hun bewegingen korte, hevige spasmes? Dromen ze? Zien we ze geboren worden of juist sterven? Verkeren ze in extase of hebben ze juist pijn? Maken ze willekeurig geluid of creëren ze samen eenzelfde ritme? Met The quiet vertrekt Anthony waar hij met crowdkill stopte.

Foto door Renate Beense / DansBrabant

 

PLAN over Anthony van Gog

“Al tijdens de ontwikkeling van ‘Heartscore’, die deels bij ons in huis plaatsvond, zagen we hoe Anthony’s uitgangspunt van het zelfloze lichaam zich langzaam vormde. Fascinerend, uitdagend, verfrissend. Waar in eerdere projecten van Anthony het lichaam vooral instrument was – statisch en in zichzelf gekeerd – komt het lijf nu in beweging en treedt naar buiten. Anthony zoekt naar een eigen bewegingstaal die voor hem de essentie van het zijn raakt: een lichaam zónder kern, zonder core wellicht – dat alle kanten op gaat, overloopt, overvloeit, zich ontvouwt en weer dichtklapt – dat alles kan zijn en ook niets. We hebben Anthony leren kennen als een even bedachtzame als oorspronkelijke maker. Iemand voor wie woorden belangrijk zijn – en de vloer zijn spreekbuis. Dáár laat hij de bastonen grommen en trillen de ingewanden van de toeschouwers mee. We kijken enorm uit naar de samenwerking met Anthony.”

Nienke Rooijakkers, artistiek leider DansBrabant

Reacties op het werk van Anthony van Gog

“Hun bewegingen met minuscule frasering combineren op wonderlijke wijze met de hartslag. Je leert er naar luisteren, gissen welk geluid, welke hartruis van wie van de mannen is. Je ziet hoe ze naar hun hartslag luisteren en zich beheersen. Toch borrelen er steeds weer gallopjes op uit de diepe sound die door Joel Thurma wordt gemaakt vanachter het mengpaneel, ergens verborgen achter de gordijnen. Niets of niemand beantwoordt aan dat geluid. Het is een teken van een innerlijk leven, een lichamelijk systeem dat wij hooguit kunnen gade slaan, maar niet controleren.Het bewegen met eigen en andermans hartslag heeft niet alleen iets intiems, maar ook iets benauwends. Iedere beweging is een nieuwe inzet, die de hartslag omhoog duwt en niet alleen fascinatie opwekt, maar ook dwangmatigheid laat zien. Het is niet voor niks dat wij onze hartslag, ademhaling en wat dies meer zij niet bewust hoeven te regelen.”
Theaterkrant, Fransien van der Putt over Heartscore

Nieuws

Anthony van Gog laat de materialiteit van het lichaam spreken

30 november 2023

‘Dit is precies wat ik zoek,’ dacht Anthony van Gog toen hij danser Evangelos Biskas zag bewegen. ‘Hij heeft een hele elastische manier van bewegen,’..

Lees verder..

Drie nieuwe PLANmakers

10 februari 2023

Het nieuwe jaar brengt 3 nieuwe instromers in PLAN! Anna Verkouteren Jansen, Anthony van Gog en King Sisters kunnen de komende jaren met steun van..

Lees verder..

Agenda

Toon alles Nu 2025202420232022202120202019201820172016201520142013 PLAN

untitled subs

Anthony van Gog
Seasoning Fall
United Cowboys, Eindhoven

crowdkill

Anthony van Gog
Playground Festival
STUK, Leuven (BE)