PLAN over Anthony van Gog
“Al tijdens de ontwikkeling van ‘Heartscore’, die deels bij ons in huis plaatsvond, zagen we hoe Anthony’s uitgangspunt van het zelfloze lichaam zich langzaam vormde. Fascinerend, uitdagend, verfrissend. Waar in eerdere projecten van Anthony het lichaam vooral instrument was – statisch en in zichzelf gekeerd – komt het lijf nu in beweging en treedt naar buiten. Anthony zoekt naar een eigen bewegingstaal die voor hem de essentie van het zijn raakt: een lichaam zónder kern, zonder core wellicht – dat alle kanten op gaat, overloopt, overvloeit, zich ontvouwt en weer dichtklapt – dat alles kan zijn en ook niets. We hebben Anthony leren kennen als een even bedachtzame als oorspronkelijke maker. Iemand voor wie woorden belangrijk zijn – en de vloer zijn spreekbuis. Dáár laat hij de bastonen grommen en trillen de ingewanden van de toeschouwers mee. We kijken enorm uit naar de samenwerking met Anthony.”
Nienke Rooijakkers, artistiek leider DansBrabant
Reacties op het werk van Anthony van Gog
“Hun bewegingen met minuscule frasering combineren op wonderlijke wijze met de hartslag. Je leert er naar luisteren, gissen welk geluid, welke hartruis van wie van de mannen is. Je ziet hoe ze naar hun hartslag luisteren en zich beheersen. Toch borrelen er steeds weer gallopjes op uit de diepe sound die door Joel Thurma wordt gemaakt vanachter het mengpaneel, ergens verborgen achter de gordijnen. Niets of niemand beantwoordt aan dat geluid. Het is een teken van een innerlijk leven, een lichamelijk systeem dat wij hooguit kunnen gade slaan, maar niet controleren.Het bewegen met eigen en andermans hartslag heeft niet alleen iets intiems, maar ook iets benauwends. Iedere beweging is een nieuwe inzet, die de hartslag omhoog duwt en niet alleen fascinatie opwekt, maar ook dwangmatigheid laat zien. Het is niet voor niks dat wij onze hartslag, ademhaling en wat dies meer zij niet bewust hoeven te regelen.”
Theaterkrant, Fransien van der Putt over Heartscore