PLAN over Eva Line de Boer
“Eva’s werk kenmerkt zich door een sterke stilering. Een stilering van gedrag. De mens die zichzelf dwingt te bewegen binnen een sjabloon. Hoe zien mensen er uit in bepaalde situaties en hoe verschuilen ze zich achter de façade van hoe ze denken dat het eruit zou moeten zien? Door dat sjabloon schemert altijd de meedogenloze werkelijkheid die daarachter ligt. Eva heeft een fascinatie voor donkere emoties en gemoedstoestanden, zoals rouw, depressie en angst.
Belangrijk daarbij is dat de personages in de voorstellingen van Eva zich altijd bevinden in een situatie van openbaarheid. Er is sprake van een overbewustzijn bij de personages omdat ze bekeken worden door anderen. We mogen lachen om de onthande mensfiguren. In de poging het leven hanteerbaar te maken schuilt voor Eva de hoop. We kunnen de poging alleen zien als we heel nauwkeurig kijken. Naar de wereld als een poppenkast, naar elkaar en naar onszelf.
Deze eenzame poserende mensen onder een meedogenloos vergrootglas doen pijn aan je ogen en grijpen je bij de keel, omdat ze zo ver weg zijn van echt contact. Ze pogen hard, maar falen harder.”
Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement
Reacties op het werk van Eva Line de Boer
“Het is knap hoe De Boer ook deze keer weer een op het oog mooi en vrolijk universum schept en toch feilloos blootlegt wat in het contact tussen mensen scheef zit: alle communicatie in deze voorstelling is eenrichtingsverkeer. Met de camera als ingebeeld vriendje ketst het online platform iedere vorm van wrijving tussen mensen af. Eva Line de Boer vraagt: hoe past onze gevoelswereld zich daaraan aan?”
Wendy Lubberding over ‘TUTORIAL the art of living’, Theaterkrant