Het kwetsbare, menselijke en relationele.
Shane Boers / Corpo Máquina
Shane Boers (Venlo, 1992) begon op zijn achtste met breakdance en maakte in zijn jonge jaren deel uit van de fusion crew Limbonesië. “Shane was klein, maar iedereen zag dat hij sneller ging dan de rest”, zegt Simon Bus over zijn voormalige crewgenoot. Als Shane op zijn veertiende gevraagd wordt om zich aan te sluiten bij de befaamde Hustle Kidz Crew vertrekt hij naar Tilburg en viert al snel (inter)nationale triomfen. Met Hustle Kidz treedt hij meerdere keren op in de Verenigde Staten, Tokyo, Israël, Zuid-Korea en verschillende landen in Europa. Ze worden Nederlands kampioen breakdance op Redbull BC One en maken furore in de showbattle tegen de SBR crew (van o.a. Justin Bieber) op The Notorious IBE in Heerlen.
Shane manifesteert zich als een danser met kloten. Naast het dansen en jureren van battles geeft hij workshops en werkt hij zich uit de naad om zijn vaardigheden en energie zoveel mogelijk met anderen te delen. In 2014 wordt Shane door Guilherme Miotto gevraagd om Menno van Gorp te vervangen in Gefallen (Korzo, 2014). Daarna werken ze samen in Shango Trio (DansBrabant, 2017) Two Boys (Maas theater en dans, 2017) en Even Worse (DansBrabant, 2017).
In 2019 startte Shane een tweejarig FPK Nieuwe Makerstraject dat hij samen met Corpo Máquina/Guilherme Miotto vormgeeft. Als eerste eigen werk voor de theaterzaal maakte hij Evolution, een duet voor b-boy Justen Beer (Hustle Kidz) en zichzelf. Het werk wordt prompt uitgenodigd voor het festival Breakin’ Conventions in Londen. Het volgende werk waaraan Shane zich wijdt is een solo voor- en intiem gesprek met zichzelf: Xayani, waarmee hij momenteel toert.
Shane is in hart en nieren een bewegingskunstenaar. Hij staat bekend om zijn creatieve freezes balancerend op zijn handen. Daarbij is zijn reikwijdte per definitie driedimensionaal. Bewegen betekent voor hem de ruimte organiseren voor een vrijheid waarin hij alles zo natuurlijk mogelijk laat verlopen. In het werken met Guilherme Miotto is hij niet alleen nieuwsgierig geworden naar het maken van langere bogen, vooral het naar boven halen van het kwetsbare, menselijke en relationele in de meest virtuoze performers fascineert hem. Leren hoe dieper in te gaan op de materie. Denken in concepten voorbij het construeren van een voorstelling. Een eigen draai geven aan de Instinctive Performance aanpak van Corpo Máquina die hem inspireert. Shane onderzoekt zijn manier van bewegen, denken, voelen, kijken en handelen als bron van deelbaarheid. Het deconstrueren van materiaal interesseert hem mateloos en zijn thema’s komen voort uit de beweging zelf. Tot over zijn oren in de urban scene en met twee benen in de theaterdans is Shane een bruggenbouwer. Naast danser en maker ontwikkelt hij zich verder als organisator, initiator en pedagoog.