Menu

Hoe verhouden we ons als individu tot het collectief?

King Sisters

De zussen Joske (1989), Annelie (1992) en Marthe (1996) Koning vormen samen collectief King Sisters. Alledrie zijn ze podiumkunstenaars met hun eigen discipline en praktijk. Wanneer ze samen op de vloer staan vinden ze elkaar een unieke muzikale taal, die is ontstaan in hun jeugd.

Annelie studeerde af aan de jazzafdeling van het conservatorium in Arnhem en volgt op dit moment de master in theatre in aan de Toneelacademie Maastricht. Joske studeerde af aan de acteursopleiding aan de Toneelacademie Maastricht en T.I.M.E., (master of music theatre van het Koninklijk Conservatorium en de Veenfabriek). En Marthe stapte na twee jaar studie beeldende kunst in Arnhem ook over naar Toneelacademie Maastricht, en studeerde af aan de performance opleiding.

Toen ook Marthe de podiumkunst in ging, besloten de ze een voorstelling te maken. In Song of the Sisters (2018) ontdekten ze hun muzikale en creatieve chemie, hun brede klank register (dat zich uitstrekt van harmonieuze samenzang tot verontrustende stembevrijding) en de rijkdom van hun zussenband.

Een voorstelling van King Sisters stelt je de vraag: hoe verhouden we ons als individu tot het collectief? En kunnen we elkaar vinden, steeds weer opnieuw? Dit thema zit diep in hun DNA. Ze romantiseren hun familieband niet, maar geven juist ruimte aan schuring. Met hun zangstemmen als vertrekpunt creëren ze kunstzinnige, niet-alledaagse, a-capella concerten waarin ze elkaar, vanuit hun eigen disciplines, steeds uitdagen.

Zonder hun relatie expliciet te benoemen, is hun dynamiek voelbaar; het nadoen en afzetten, leiden en volgen en constant groeien omdat je elkaar blijft beïnvloeden. Ze integreren hun muzikale ontwikkeling fysiek, waardoor ze doen denken aan het werk van Meredith Monk gecombineerd met de speelsheid uit de clownerie en een klein ongrijpbaar mysterie als bij Coppola’s film The Virgin Suicides. Je komt als kijker dichtbij, je ziet je eigen leven terug, maar ècht ontcijferen zal je dit drietal nooit.

In hun laatste voorstelling Rebuilding a Voice (2022, i.s.m. Festival Cement) vonden ze met regisseuse Jessie L’Herminez een spannende balans tussen abstractie en concretie. Hierdoor kan je als publiek elke stap volgen en tegelijk volledig verrast zijn door de ontwikkelingen.

Met hun heldere klanktaal ontroeren en verontrusten ze je. Zo hoopt dit trio je te laten voelen dat het persoonlijke, zoals je stem of je familie, direct verbonden is met de wereld waarin we leven.

In 2018 wonnen King Sisters voor Song of the Sisters the Best of Fringe Award. In 2020 maakten ze Talking Songs in het Spr!tzl talentprogramma van Silbersee.

Foto: Bas de Brouwer

PLAN over King Sisters

Ik maakte kennis met het werk van de King Sisters bij hun eerste voorstelling Song of the sisters. Zussen Joske, Annelie en Marthe Koning staan samen op de vloer en bouwen met hun stemmen de speciale intimiteit die alleen bestaat tussen de kinderen uit een gezin. Speels, intiem, grappig, zacht, irritant, liefdevol en wonderlijk: ik had na deze voorstelling vooral meteen zin om mijn eigen zus te zien, ontroerd door die onbenoembare band die alleen daar bestaat.
Ik leerde de zussen kennen als drie sterke, uitgesproken performers en makers met als gezamenlijke taal en basis de stem. Met hun stemmen improviseren ze virtuoos hele werelden die altijd ergens raken aan de thematiek van het individu en de groep. Wie ben je samen, wat is het collectief, en wie ben je alleen, hoe onderscheid je je en vind je je eigen stem.
In hun laatste voorstelling Rebuilding a voice hebben ze radicaal gekozen voor de abstractie van constructie en deconstructie. Als je denkt dat je je kunt vasthouden in de voorstelling en even kunt verdwijnen in de harmonie, nemen ze je weer verder mee op reis. Met Jessie ‘l Herminez als eindregisseur hebben ze gekozen voor een grote vorm en eindigen we als toeschouwers in groot meerstemmig en multi veelvormig zingend koor. Samen en allemaal met onze eigen stem.

Leonie Clement, artistiek directeur Festival Cement

Reacties op het werk van King Sisters

“(-)langzaam werkt het drietal toe naar een dystopisch, haast monsterachtig klankenspel. (-) een weirde, prachtig lelijke compositie, waarin geen maskers meer worden opgezet, geen buitenkantschoonheid meer wordt nagestreefd – verwarrend maar bevrijdend.”
Sander Janssens, Theaterkrant 24/03/2022

Nieuws

PLANmakers @ Festival Cement 2024

13 februari 2024

Van 15 t/m 23 maart trakteert PLANpartner Festival Cement weer op een negendaags festival vol spannende voorstellingen. Zo’n 20 jonge makers uit Nederland en Vlaanderen..

Lees verder..

De harmonieuze en schurende klanken van King Sisters

17 oktober 2023

Bij Joske, Annelie en Marthe Koning thuis werd er tijdens hun jeugd heel vaak gezongen. Zo vaak dat er, om de chaos te beteugelen, een..

Lees verder..

Drie nieuwe PLANmakers

10 februari 2023

Het nieuwe jaar brengt 3 nieuwe instromers in PLAN! Anna Verkouteren Jansen, Anthony van Gog en King Sisters kunnen de komende jaren met steun van..

Lees verder..

Agenda

Toon alles Nu 202420232022202120202019201820172016201520142013 PLAN

Close to Harmony

King Sisters
Frascati
Amsterdam

Close to Harmony

King Sisters
Het Nationale Theater
Zaal 3, Den Haag

Close to Harmony

King Sisters

Close to Harmony

King Sisters
O. Festival
Rotterdam

Close to Harmony

King Sisters