PLAN over King Sisters
Ik maakte kennis met het werk van de King Sisters bij hun eerste voorstelling Song of the sisters. Zussen Joske, Annelie en Marthe Koning staan samen op de vloer en bouwen met hun stemmen de speciale intimiteit die alleen bestaat tussen de kinderen uit een gezin. Speels, intiem, grappig, zacht, irritant, liefdevol en wonderlijk: ik had na deze voorstelling vooral meteen zin om mijn eigen zus te zien, ontroerd door die onbenoembare band die alleen daar bestaat.
Ik leerde de zussen kennen als drie sterke, uitgesproken performers en makers met als gezamenlijke taal en basis de stem. Met hun stemmen improviseren ze virtuoos hele werelden die altijd ergens raken aan de thematiek van het individu en de groep. Wie ben je samen, wat is het collectief, en wie ben je alleen, hoe onderscheid je je en vind je je eigen stem.
In hun laatste voorstelling Rebuilding a voice hebben ze radicaal gekozen voor de abstractie van constructie en deconstructie. Als je denkt dat je je kunt vasthouden in de voorstelling en even kunt verdwijnen in de harmonie, nemen ze je weer verder mee op reis. Met Jessie ‘l Herminez als eindregisseur hebben ze gekozen voor een grote vorm en eindigen we als toeschouwers in groot meerstemmig en multi veelvormig zingend koor. Samen en allemaal met onze eigen stem.
Leonie Clement, artistiek directeur Festival Cement
Reacties op het werk van King Sisters
Close to Harmony biedt de drie zussen alle mogelijkheden om hun veelzijdigheid te tonen met hun heldere stemmen en het bereik daarvan. Dat boeit, van begin tot eind. Niet alleen vanwege zang en spel, maar ook vanwege het artistieke concept. De zussen vertellen op een speelse wijze een verhaal over identiteit en autonomie en dat doen ze beeldend en zeer geloofwaardig. Ze willen gezien worden, gewoon zoals ze zijn.
Joost Goutziers, Theaterkrant 18/03/2024
“(-)langzaam werkt het drietal toe naar een dystopisch, haast monsterachtig klankenspel. (-) een weirde, prachtig lelijke compositie, waarin geen maskers meer worden opgezet, geen buitenkantschoonheid meer wordt nagestreefd – verwarrend maar bevrijdend.”
Sander Janssens, Theaterkrant 24/03/2022