Menu
Koen Verheijden_foto Bas de Brouwer

Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl.

Koen Verheijden

Koen Verheijden (Breda, 1994) studeerde in 2020 af aan de Toneelacademie van Maastricht en werkte o.a. met Zaal 3 van Het Nationale Theater, Kultuurfaktorij Monty, Podium Bloos, Acteursgroep Wunderbaum, stichting Likeminds, National Theater of Craiova (Roemenië), het Rietveld theater en HKU theater.

Research, veldwerk en interviews zijn vertrekpunten voor Koens werk. Zijn werk heeft een sterk maatschappelijke inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl.

Een belangrijk thema in het werk van Koen is zijn Indische achtergrond. Andere thema’s zijn o.a. homoseksualiteit, de Nederlandse (de)kolonisatie, activisme en de klimaatcrisis. Hij vertrekt vaak vanuit historische gebeurtenissen. Dit geeft de inhoudelijke basis. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen.

In 2021 werd Koen genomineerd voor de Piketkunstprijs. Lees daar hier meer over.

Samen met zakelijk leider Felix Welsink en dramaturg Eefje van den Broek geeft Koen leiding aan ons gezelschap De Passant. De Passant vertelt verhalen waarin de figuranten van het leven de hoofdrol spelen om grotere maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Onder begeleiding van Het Nationale Theater in Den Haag zet de Passant doelgericht en vol levensvuur haar eerste stappen in het (Nederlandse) kunstenveld. Dit doen zij door tenminste één werk per jaar te produceren.

In 2021 maakte hij onder de vleugels van Toneelschuurproducties Starring #24 Bugatti boven water, een jongerenproductie over zinloos geweld gebaseerd op het boek Bugatti boven water geschreven door Dea Loher.

In 2022 maakt Koen bij Het Nationale Toneel & De Passant Eromenos, een muzikale performance over een jongen die gefascineerd raakt door gaygod Antinous.

Bij Likeminds maakt Koen in 2022 samen met actrice June Yanez de muzikale voorstelling Leonora. Twee vrouwen, twee verhalen, twee verschillende eeuwen, dezelfde strijdlust. De Zeeuwse Angelique ijvert voor een slavernijmonument in Vlissingen – waar een kwart van de bewoners ooit hun inkomsten uit deze handel haalde – maar stuit op onbegrip. Haar verhaal wordt verweven met dat van Leonora die in de 18e eeuw Curaçao ontvlucht en in Zeeland terecht komt.

In 2022 maakt Koen ook Nina Bobo: Joop, de tweede voorstelling uit de Nina Bobo-trilogie, waarin Koen als regisseur en schrijver als derde generatie Indische Nederlander zijn familiegeschiedenis centraal stelt om op het verleden te reflecteren.

Foto portret: Bas de Brouwer

 

PLAN over Koen Verheijden

“Koen Verheijden heeft een enorme drive in het vertalen van waargebeurde verhalen naar theater. Zijn eigen Indische roots zijn daarin een belangrijke bron, een onbesproken geschiedenis komt zo bovendrijven. Ook de verhalen van anderen inspireren Koen. Hij doet er onderzoek naar, herschrijft en bewerkt ze tot toegankelijke voorstellingen voor een breed publiek. Samen met Podium Bloos en ook PLAN verdiept Koen zijn artistieke praktijk; hoe deze verhalen vorm kunnen krijgen.”

Moos van den Broek, artistiek coördinator Podium Bloos

Reacties op het werk van Koen Verheijden

Eromenos is een gedurfde, kwetsbare voorstelling, waarbij Verheijden met stijlvaste, beeldende theatertaal voluit kiest voor verstilling, en klein, gelaagd spel. De volgepakte Paradetent is vanaf seconde één helemaal mee. Als Bril en Vervuurt stilvallen, lijkt zelfs het doordeinenende lawaai van het festivalterrein aan de andere kant van het tentdoek te verstommen.”
De Theaterkrant over Eromenos

“Indringend politiek theaterover een nog immer omstreden onderwerp. En dat zonder vooroordelen, dat is nog het meest bijzonder.”
De Theaterkrant over Nina Bobo

“Verheijden weet in een klein half uur een mooie spanningsboog op te bouwen: in korte tijd komen er een paar rake, interessante vragen voorbij waar je thuis of op het terras nog op na kan kauwen.”
De Theaterkrant over Did the burning girl feel pain

Agenda

Toon alles Nu 202420232022202120202019201820172016201520142013 PLAN